Power of love

by Cecilie Lawal

jalousistartertidligt(1)

I need a man who cares enough to explode when he thinks he’s gonna loose me, I don’t just love you, I love the way YOU love me – Gabrielle Solis

Sandt som det er sagt, fra munden på den lille lækre desperate housewives chick, Gabrielle Solis (Eva Longoria) ! Leder vi ikke allesammen efter en fyr som ikke altid forholder sig passiv, men faktisk viser at han ikke vil være foruden os? Vi forsøger altid at forsikre os selv og andre om at vi ikke er jaloux og at vi da er fløjtende ligeglad med om vores fyr står og rå-flirter med en anden pige i baren.- ”for så har han bare ikke fortjent mig” siger man desperat til sig selv.  Men, i virkeligheden er det vel ikke helt sådan man har det? Så snart man bliver følelsesmæssigt involveret med en person, bliver man pr. automatik bange for at miste ham/hende. Hvilket jeg kun ser som en positiv ting, for hvem vil ikke gerne føle sig needed ?

Jeg mener bestemt ikke at jalousi er sundt eller noget man skal døje med dagligt i et forhold. – dog vil jeg heller ikke være foruden det, så længe man holder det på et uskyldigt plan. Jeg ser det som en slags uskyldig form for bekræftelse, som til tider kan være smigrende. Her snakker jeg, ikke om den oprørske form for jalousi eller den sygelige form, men den der; ”Hey, du er altså min” form. Mange kvinder elsker at føle at man ”tilhøre” en, hvilket måske kan være grunden til at nogle kvinder finder det frastødende når en fyr opfører sig passivt.

For lige at præcisere hvordan jeg ser jalousi i et parforhold: Det er klart at der opstår jalousi, hvis du i et forhold, hvor du giver alt hvad du har og får dine værdier igennem din partner- du har så at sige, investeret din selvfølelse i det at være den eneste foretrukne hos din partner. – derfor reagerer man voldsomt, hvis man føler sig  truet af en rival, som kunne vippe dig af pladsen som den fortrukne. Her forekommer det ofte at man vil reagere med fjendtlighed, vrede eller usikkerhed.

Jeg tror nogle mennesker har misforstået begrebet jalousi. Det er ikke din partners skyld du er jaloux, det handler om dig selv. Det er klart at typer med lav selvtillid eller et lavt selvværd er mere disponeret for at blive fanget af jalousi, da de nærmest vil forkaste sig den anden person og lade ham/hende blive, bogstavelig talt, alting.  Man kan godt tillade sig at blive ‘et’ med et andet menneske, men man skal huske sin selvfølelse og sit værd, ellers kan man let ryge ud i et jalousidrama.

At være jaloux er usundt, det hårdt ved dig selv og det er et tegn på at du skal arbejde med dit selvværd og din selvtillid. Dog mener jeg ikke at man kan undgå at blive grebet af den uskyldige form for jalousi indimellem, når man deler livet med manden/kvinden man elsker.  Nyd de små uskyldige moments når de er der og lad dem smigre dig. Der skal bare være en balance og man skal kunne grine af sig selv bagefter, for det er jo lidt tosset.- man må jo antage at hvis din partner vil andre end dig, gør han/hun det jo uanset om du bruger energi på at bekymre dig om det eller ej.

”In jealousy there is more of self-love, than love”

– Francois de la Rochefoucauld

XX

C

