21.03.13

by Cecilie Lawal

love

Hvad er kærlighed? Kan kærlighed defineres og skal det overhovedet defineres?

– er det en tilstand, er det en følelse, er det en illusion, eller er det noget helt fjerde? Og hvem er i øvrigt autoriseret til at definere et så vidt begreb, som kærlighed?

Jeg tror det er individuelt hvordan man tolker og definere kærlighed i sit liv. Personligt, vil jeg kategorisere mig selv, som den håbløse romantikker, som befinder sig i en dyb afhængighedstrance af kærlighed. Kærlighed er i den grad, afgørende for min eksistens. Jeg har ikke altid været helt klar over, hvordan man håndterer kærligheden og jeg ved, at jeg til tider har taget den forgivet. Jeg har muligvis også forvekslet kærlighed med afhængighed og behovet for bekræftelse. Men jeg vil selv mene, at jeg er vokset med opgaven, at forstå kærlighed.

Der er mange former for kærlighed, hvortil det er vigtigt at pointere, at jeg i dette indlæg, kun fokuserer på kærlighed til sin partner.

I mit univers fungerer kærlighed som et basalt behov, ligesom mad og drikke. Jeg er så heldig at være i et skønt forhold, med det mest fantastiske menneske, jeg nogensinde har mødt. Den store kærlighed jeg har til ham, er unægtelig af rang og har en kombination af flere forskellige ting i sig, – det er som en pose blandede bolsjer, som hver især har sin egen smag og farve. Som mange andre formentlig har prøvet, har jeg også oplevet kærligheden, hvor flere af de afgørende ingredienser mangler. I mit tilfælde, resulterede det i, at det for mig var en umulig opgave at bevare kærlighedsbåndet, til min partner. MEN, der er ingen grund til at græde over spildt mælk, for disse erfaringer og tidligere fejltagelser, har formet den kærlighed man i dag har at give af og den kærlighed man i dag ved, man har behov for. ‘You live and you learn’. 

For at vende tilbage til formålet med indlægget, at vurdere hvorvidt man bør definere kærlighed, synes jeg hverken at man kan eller bør forsøge, at definere kærlighed, for kærlighed, ligesom hele vores eksistensgrundlag, drives af nysgerrighed. Det udefinerbare er spændende og uforudsigeligt. Men en ting, kan vi vel alle blive enig om, kærlighed kan ikke undværes.

 

XX

C

