23.03.13

by Cecilie Lawal

Mr. Right or Mr. Right now?

Man_Woman_HoldingHands

Vi drømmer forhåbentlig alle om, at leve i idyl med vores hjertesudkårne, 2 eksemplariske børn, hus med have og en stationcar, så der er plads til vovsen, børnene før eller siden, overtale os til at få anskaffet. Men, skal det være vores udgangspunkt når vi finder en ny kæreste? Personligt blev jeg selv ramt af tanken, da jeg mødte min kæreste: Han vil være en perfekt mand og ikke mindst den perfekte far og straks kunne jeg se mig selv med ham, i vores lille svenske bindingsværkshus, med to små børn i haven. Mon ikke det er en typisk kvindeting, at drømme, fra allerede første øjekast?

I virkeligheden kan vi vel først vurdere efter flere år side om side, om denne person er værd at stifte familie med? Jeg synes naturligvis, at man som udgangspunkt, kun skal involvere sig i et forhold, hvis man er sikker på at han/hun er den rette for en. Når det er sagt, skal man også træde varsomt og passe på, at man ikke jagter drømmen/tanken om den rette, i stedet for at se personen som står lige foran en, og hans/hendes kvaliteter.

Vores tankers spil. Man kan også være den type, som forelsker sig i tanken om, at være forelsket og tanken om, at man har de her tanker omkring en person. Det resulterer tit i, at man kaster rundt med bekræftende sætninger som: Jeg elsker dig, du er min eneste ene, jeg er så forelsket i dig. – uden egentlig, at mærke efter om man oprigtig, føler det man siger. I stedet for at mærke efter,  har man enorm travlt med at sige det, fordi tanken om, at man har det sådan er betryggende og rar. Jeg har selv været som jeg beskriver, hvilket jeg først har fundet ud af, de senere år i mit liv. For mig var det en form for forsvarsmekanisme, så jeg kunne holde mine følelser på afstand. For hvorfor risikere at blive såret, når jeg igennem mine tanker kunne føle, hvad jeg i realiteten ikke turdet at føle med hjertet. Måske er der flere af jer derude, som har eller har haft det, ligesom mig. Det er hvert fald værd, at forsøge at finde ud af, for den kærlighed man oplever når man er nået til den erkendelse, føles mere oprigtig og dyb.

Jeg har læst en helt fantastisk bog som hedder:  ”Behøver jeg din kærlighed” af Katie Byron. I bogen findes der  et kapitel som hedder: Tror du på, hvad du tænker? Det er et meget spændende og lærerigt kapitel, hvor man i den grad, får skruet op for blusset i tænketanken. Jeg måtte flere gange stoppe op og tænke yderligere over, hvad jeg læste. Det er helt absurd, hvordan vores tanker kan overbevise os, om lige præcis hvad som helst. For at give et  eksempel, de fleste kan relatere til: Fyren vi har tænkt på non-stop, siden vi sidst var på date. Følelserne er begyndt at spire og sårbarheden vokser i en frygtindgydende hastighed. Vi sender ham en sød uskyldig besked, men får intet svar. De første ti minutter retfærdiggøre vi det overfor os selv, med: Han laver sikkert et eller andet, han svarer nok når han ser beskeden. Efter 30 minutter, begynder vi at tvivle på vores første indskydelse og begynder nu at undre os over, hvorfor han ikke svarer. Efter 60 min, EN HEL TIME!! – begynder vi at trippe. Hvorfor fanden svarer han ikke? Er han ikke interesseret mere?, har han mødt en anden? Nu kører vores hjerne ellers på højtryk, for at finde ud af hvorfor han ikke svarer. Her vil vi oftest have en tildens til at vende den til noget negativt: Jeg kan nu konstatere, her 2 timer efter min besked, at han ikke gider mig mere eller jeg er hvert fald ikke er vigtig nok. Det er faktisk skræmmende! Vores tankers-frispil, skaber scenarier, som vi begynder at tro på. Det vil sige at tanken bliver til virkelighed. Så vi går i to-tre timer og bruger vores energi på at tænke negative tanker og overbevise os selv om det værreste, hvorefter vi på tredie time modtager en besked: Hej Smukke. Jeg var lige til træning. Jeg tænker også på dig. BUM – that just made you day. De to-tre timer er glemt, for der var jo absolut ingenting galt, der var bare noget som han i tidsrummet prioriterede højere end dig. Tænk lige over den, næste gang jeres tanker tager over. Det KAN være jer selv, som skaber mere skade end gavn.

Men for at vende tilbage til indlæggets formål, hvilket udgangspunkt bør vi have?  Der er mange ting, som spiller en rolle i søgning på den rette, så i stedet for at forhaste sig og tvinge sig selv ud i diverse tankespil og forsøge at få ham/hende, til at passe til listen over de mange kriterier, så stop lige en halv. No need for Mr. Right, start looking for Mr Right now and maybe forever.

 

XX

C

